koko
Moderator
Din: Oradea
Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 1584
|
|
.Cuprins 1. Introducere .............................................................................................. 1 2. Scopul si obiectivul documentului ......................................................... 3 3. Aspecte generale ..................................................................................... 4 4. Probleme importante de gospodarirea apelor ..................................... 6 4.1 Ape de suprafaa .......................................................................... 6 4.1.1 Poluarea cu substane organice......................................... 6 4.1.2 Poluarea cu nutrieni ......................................................... 8 4.1.3 Poluarea cu substane periculoase .................................. 10 4.1.4 Alterari hidromorfologice ................................................ 12 4.2 Ape subterane .............................................................................. 14 5. Aspecte de integrare privind managementul resurselor de apa ....... 16 Bibliografie …………………………………..………………………………. 19 1 1. Introducere Adoptarea în 2000 a Directivei Cadru privind apa (DCA) a reprezentat o iniiativa de importana majora. Aceasta a introdus o noua abordare legislativa în domeniul gestionarii i proteciei resurselor de apa, abordare care are la baza formaiuni hidrologice, geografice si hidrogeologice naturale, respectiv bazinele hidrografice. Noua abordare necesita coordonarea diferitelor politici ale Uniunii Europene i stabilete un calendar precis de aciuni, care fixeaza 3 cicluri de planificare ca termen-limita pentru obinerea unei stari bune pentru toate apele, instrumentul de implementare fiind planul de management pe bazine hidrografice. Directiva Cadru Apa specifica etapele necesare pentru prevenirea deteriorarii si îmbunatairea starii apelor si promovarea utilizarii durabile a apei. În contextul realizarii Documentului privind problemele importante de gospodarire a apelor, principalele repere în cadrul implementarii Directivei Cadru Apa sunt : - În anul 2007 a fost realizat primul Document privind problemele importante de gospodarire a apelor la nivel naional, acesta fiind publicat pentru consultare pe website-ul Administraiei Naionale “Apele Române”. - În perioada 2008 - 2009, în conformitate cu cerinele art. 13 din DCA, au fost elaborate proiectele si versiunile finale ale Planurilor de Management pentru cele 11 bazine / spaii hidrografice din România, precum si ale Planului Naional de Management. - Din 22 decembrie 2008 pâna în 10 noiembrie 2009, proiectele celor 11 Planuri de Management ale bazinelor/spaiilor hidrografice au fost prezentate pe website-urile Administraiei Naionale „Apele Române” si ale Administraiilor Bazinale de Apa în vederea asigurarii informarii si consultarii publicului. - La 22 martie 2010 s-a realizat raportarea catre Comisia Europeana a Planului Naional de Management i a Planurilor de management ale bazinelor/spaiilor hidrografice, prin intermediul sistemului electronic WISE. - Planul Naional de Management a fost supus procedurii de evaluare strategica de mediu (SEA) în vederea aprobarii prin Hotarâre de Guvern. - În anul 2011 a fost aprobata si publicata Hotarârea de Guvern nr. 80/2011 pentru aprobarea Planului naional de management aferent poriunii din bazinul hidrografic internaional al fluviului Dunarea care este cuprinsa în teritoriul României. - La 22 decembrie 2012 s-a transmis Comisiei Europene Raportul interimar privind stadiul implementarii programului de masuri, raport încarcat în Sistemul Informatic European pentru Apa (WISE), care a furnizat o vedere de ansamblu asupra implementarii masurilor stabilite în cadrul Planurilor de management, aprobate prin Hotarârea de Guvern nr. 80 / 2011. - În conformitate cu cerinele art. 14 al DCA, la nivelul fiecarui bazin/spaiu hidrografic, precum si la nivel naional, la 22 decembrie 2012 au fost publicate pe website-urile Administraiei Naionale „Apele Române” si Administraiilor Bazinale de Apa (ABA) calendarul si programul de lucru privind activitaile de participare a publicului în scopul realizarii celui de-al 2-lea plan de management. - La 22 decembrie 2013 este finalizat Raportul privind caracterizarea bazinelor/spaiilor hidrografice, revizuirea impactului activitaílor umane i analiza economica a utilizarii apei, în conformitate cu cerinele Art. 5 al Directivei Cadru Apa 2000/60/CE. 2 În cadrul pregatirii celui de-al doilea ciclu de management al bazinului hidrografic, acoperind o perioada de 6 ani (din 2015 pâna în 2021), în decembrie 2012 au fost publicate calendarul i programul de aciuni la nivel de bazine/spaii hidrografice, care includ i activitaile referitoare la problemele importante de gospodarire a apelor în bazinul hidrografic, astfel: publicarea problemelor importante de gospodarire a apelor în bazinul hidrografic (22 decembrie 2013); consultarea publicului privind problemele importante de gospodarire a apelor pe o perioda de timp de cel puin 6 luni de la data publicarii (pâna la 22 iunie 2014); revizuirea si publicarea documentului privind problemele importante de gospodarire a apelor. Astfel documentul de faa îi propune evidenierea problemelor importante de gospodarirea apelor în România - problematici cheie care stau la baza stabilirii masurilor necesare atingerii obiectivelor de mediu, în conformitate cu cerinele Directivei Cadru Apa 2000/60/CE (art. 14(1b)). Problemele importante de gospodarirea apelor sunt tratate în relaie cu presiunile exercitate asupra corpurilor de apa de suprafaa i subterane pentru care exista riscul neatingerii obiectivelor de mediu, precum si a sectoarelor economice aferente acestor presiuni. 3 2. Scopul si obiectivele documentului Documentul privind problemele importante de gospodarire a apelor publicat în anul 2007, precum si primul Plan de Management pe bazine hidrografice din 2009, subliniaza urmatoarele aspecte importante privind gospodarirea apelor care afecteaza în mod direct sau indirect starea apelor de suprafaa si apelor subterane: • Poluarea cu substane organice; • Poluarea cu nutrieni; • Poluarea cu substane periculoase; • Alterari hidromorfologice; Aceste probleme importante privind gospodarirea apelor se menin si în etapa actuala, identificarea acestora având la baza evaluarea presiunilor exercitate asupra corpurilor de apa în conformitate cu cerinele Directivei Cadru Apa. Problemele importante de gospodarirea apelor, atât la nivel naional, cât i la nivelul bazinelor/spaiilor hidrografice, sunt similare cu cele stabilite la nivelul bazinului hidrografic internaional al Dunarii în cadrul documentului Significant Water Management Issues 2013, elaborat de catre Comisia Internaionala pentru Protecia fluviului Dunarea (ICPDR), cu contribuia arilor dunarene. Scopul acestui document este de a oferi o imagine de ansamblu actualizata referitoare la aspectele privind gospodarirea apelor din Romania ce trebuie abordate în cel de-al doilea Plan de Management al bazinelor/spaiilor hidrografice. Mai mult, documentul prezinta aspectele de integrare pe diferite tematici relevante pentru managementul bazinului hidrografic, aspecte care susin programul de masuri necesar atingerii obiectivelor de mediu Prin urmare, documentul privind problemele importante de gopodarire a apelor este axat pe progresul si schimbarile intervenite din momentul elaborarii primului document din 2007 i al primului Plan de Management în 2009. Aceasta actualizare sprijina administrarea acestui proces si identificarea aciunilor necesare pentru a aborda principalele presiuni antropice asupra mediului acvatic în cadrul celui de al 2-lea Plan de Management al bazinelor/spaiilor hidrografice. Mai mult, integrarea cu alte politici sectoriale reprezinta un aspect important în scopul identificarii i evidenierii sinergiilor si potenialelor conflicte. Procesul este în derulare pentru a intensifica conlucrarea cu diferite sectoare precum hidroenergia si agricultura, coordonarea dintre managementul cantitativ al resurselor de apa si managementul inundaiilor, în conformitate cu cerinele Directivei 2007/60/EC privind evaluarea i gestionarea riscului la inundaii, precum si mediul marin, prin Directiva privind Strategia Marina 2008/56 /EC (MSFD). Acest fapt contribuie la elaborarea i completarea, strategiilor naionale i regionale, precum i la elaborarea noilor Planuri de management ale bazinelor/spaiilor hidrografice În realizarea documentului privind problemele importante de gospodarire a apelor, o importana deosebita revine “Raportului privind revizuirea i actualizarea caracteristicilor bazinului/spaiului hidrografic, analiza impactului activitailor umane asupra starii apelor de suprafaa si subterane, precum si analiza economica a utilizarii apei”, în conformitate cu cerinele art. 5 al DCA. Rezultatele raportului au fost utilizate la realizarea acestui document având în vedere problematicile relevante. La baza acestor revizuiri si actualizari se afla Planurile de management ale bazinelor/spaiilor hidrografice elaborate în anul 2009 si Planul de management al districtului hidrografic al Dunarii elaborat în anul 2010, precum si alte informaii i date care se refera la perioada 2011-2012, însa în anumite situaii au fost utilizate i datele disponibile din perioada 2009-2013. 4 Partea A Nivel internaional Partea B Nivel naional i/sau nivelul sub-bazinal internaional Partea C Nivel de bazin/spaiu hidrografic Detaliu 3. Aspecte generale Corelarea între nivelul bazinului (districtului) internaional al Dunarii, nivelul naional si nivelul bazinului hidrografic/spaiului hidrografic Planurile de management ale bazinelor/spaiilor hidrografice, Raportul interimar privind stadiul implementarii programelor de masuri si Documentul privind problemele importante de gospodarirea apelor sunt bazate pe trei nivele de coordonare: Partea A: nivel internaional, nivelul întregului bazin (district) hidrografic (Dunarea); Partea B: nivel naional (coordonat de autoritai competente) i/sau nivelul sub-bazinal coordonat internaional pentru sub-bazine internaionale (Tisa, Sava, Prut i Delta Dunarii); Partea C: nivelul de bazin/spaiu hidrografic (sub-unitate). Se precizeaza ca nivelul de detaliu creste de la partea A (internaionala) la partea C (subbazine naionale). Partea A: Partea A a Planului de Management al Districtului Hidrografic Internaional al Dunarii, Raportul interimar privind stadiul implementarii programelor de masuri si Documentul privind problemele importante de gospodarirea apelor sunt elaborate de Comisia Internaionala pentru Protecia Fluviului Dunarea cu contribuia arilor dunarene, cuprinzând problemele de importana bazinala cu efecte transfrontaliere. Coninutul Planului de Management al Districtului Hidrografic Internaional al Dunarii, Raportul interimar privind stadiul implementarii programelor de masuri si Documentul privind problemele importante de gospodarirea apelor sunt bazate si sunt în strânsa corelare cu informaiile i aciunile de la nivelul naional si al bazinelor/spaiilor hidrografice. Documentul privind problemele importante de gospodarirea apelor la nivelul districtului Dunarii a fost finalizat cu contribuia grupelor de experi ICPDR, aprobat de Sefii de delegaie la ICPDR (decembrie 2013), urmând a fi publicat si supus dezbaterii publice pe o perioada de cel puin 6 luni. 5 Partea B: - Planul naional de management, Raportul interimar privind programele de masuri si Documentul privind problemele importante de gospodarirea apelor reprezinta sinteza documentelor elaborate la nivelul celor 11 bazine/spaii hidrografice. Partea C: - Planurile de management la nivel de bazine/spaii hidrografice, Rapoartele interimare privind programele de masuri si Documentele privind problemele importante de gospodarirea apelor (pentru 11 bazine/spaii hidrografice) conin informaii detaliate despre problematicile aferente, fiind elaborate în corelare cu cele de la nivelul districtului internaional al Dunarii. 6 4. Probleme importante de gospodarirea apelor În conformitate cu cerinele Directivei Cadru Apa si ghidurilor elaborate în cadrul Strategiei Comune de Implementare (CIS) a Uniunii Europene, se considera presiuni semnificative presiunile care au ca rezultat neatingerea obiectivelor de mediu pentru corpurile de apa. Dupa modul în care funcioneaza sistemul de recepie al corpului de apa se poate cunoate daca o presiune poate cauza un impact. Aceasta abordare corelata cu lista tuturor presiunilor si cu caracteristicile particulare ale bazinului de recepie conduce la identificarea presiunilor semnificative. Cele mai importante categorii de presiuni semnificative din cadrul bazinelor/ spaiilor hidrografice din Romania sunt presiunile chimice (punctiforme, difuze) i hidromorfologice. Din multitudinea activitailor desfasurate pe ape sau care au legatura cu apele, numai unele dintre acestea exercita asupra acestora o presiune stabilita pe baza unor criterii bine determinate, prezentate în Planurile de management ale bazinelor/spaiilor hidrografice. Impactul presiunilor semnificative are ca rezultat neatingerea starii bune a apelor de suprafaa i subterane i necesita aplicarea de masuri care sa îmbunataeasca starea acestora. În acest sens pot fi considerate probleme importante de gospodarirea apelor urmatoarele patru categorii majore: poluarea cu substane organice, poluarea cu nutrieni, poluarea cu substane periculoase i alterarile hidromorfologice. În cadrul celui de-al doilea Plan de management vor fi stabilite masuri pentru fiecare categorie de probleme importante de gospodarirea apelor, pe baza progreselor înregistrate în implementarea masurilor prevazute în primul Plan de management, a rezultatelor privind caracterizarea bazinelor/spaiilor hidrografice, impactului activitaílor umane i analizei economice a utilizarii apei, atât pentru apele de suprafaa, cât i pentru cele subterane, la nivelul anului 2013. Cel de-al doilea plan de management va include în continuarea primului plan de management, masuri de baza i suplimentare care se implementeaza pâna în anul 2021 i vor fi stabilite, daca este cazul, i masuri pentru urmatorul ciclu de planificare pentru anul 2027, în vederea atingerii obiectivelor de mediu ale corpurilor de apa. 4.1 Ape de suprafaa Poluarea cu nutrieni, substane organice i substane periculoase a apelor de suprafaa sunt în principal cauzate de emisiile de la aglomerari umane, activitaile industriale i agricole. Implementarea masurilor de reducere a emisiilor de poluani au drept scop reducerea poluarii, acest aspect fiind luat în considerare la elaborarea primului Plan de management. Raportul interimar privind programele de masuri sta la baza elaborarii programului de masuri pentru cel de-al doilea Plan de management. În plus, alterarile hidromorfologice pot determina neatingerea starii ecologice sau potenialului ecologic bun pentru corpurile de apa, fapt indicat în primul plan de management si care va fi abordat în continuare. 4.1.1 Poluarea cu substane organice Poluarea cu substane organice este cauzata în principal de emisiile directe sau indirecte de ape uzate insuficient epurate sau neepurate de la aglomerari umane, din surse industriale sau agricole, i produce schimbari semnificative în balana oxigenului în apele de suprafaa si în consecina are impact asupra compoziiei speciilor/populaiilor acvatice si respectiv, asupra starii ecologice a apelor. 7 Implementarea primului Plan de Management al spaiului hidrografic Crisuri necesita eforturi tehnice si economice pentru realizarea masurilor aferente sectorului de colectare/epurare a apelor uzate si a celui industrial, prin modernizarea sau construcia sistemelor de canalizare si epurare, cât si prin introducerea Celor Mai Bune Tehnici Disponibile (BAT) în procesele tehnologice industriale. Pâna în prezent au fost implementate masuri rezultând o reducere a poluarii organice, însa mai este necesara stabilirea în viitor de masuri suplimentare, în cazul în care masurile de baza nu sunt suficiente pentru atingerea starii bune a corpurilor de apa. În România, dezvoltarea sistemelor de canalizare si de epurare a apelor pentru controlul poluarii organice a fost stabilita pe baza prevederilor Directiei 91/271/CEE privind epurarea apelor uzate urbane i a obligaiilor asumate prin Tratatul de aderare. Termenele de implementare ale Directivei variaza si depind de dimensiunea aglomerarii si de impactul acesteia asupra apelor receptoare. Termenul de tranziie final pentru implementarea Directivei a fost stabilit la 31 decembrie 2018, cu termene intermediare pentru colectarea si epurarea apelor uzate urbane. Perioada de tranziie obinuta a fost considerata un criteriu de prioritizare financiara. Astfel, cele mai multe aglomerari între 2.000 i 10.000 locuitori echivaleni vor fi în conformitate cu prevederile Directivei 91/271/CEE dupa anul 2015, cu o perioada de tranziie pâna în anul 2018, iar aglomerarile cu mai mult de 10.000 l.e. au o prioritate mai mare, având termen de conformare anul 2015. În ceea ce privete tipul de epurare, epurarea avansata a apelor uzate este specifica aglomerarilor cu mai mult de 10.000 locuitori echivaleni, iar epurarea secundara (treapta biologica) este o regula generala pentru aglomerarile mai mici de 10.000 locuitori echivaleni. De asemenea, pentru aglomerarile cu mai puin de 2.000 locuitori echivaleni, care sunt localizate în zone de deal sau zone de munte, condiiile geo-morfologice i climatice necesita soluii specifice i individuale (staii de epurare mici, epurarea naturala în lagune sau alte metode de epurare neconvenionale). La nivelul anului 2012, în spaiul hidrografic Crisuri existau un numar de 133 aglomerari umane mai mari de 2000 locuitori echivaleni, din care 41 erau dotate cu sisteme de colectare si 30 cu staii de epurare. De asemenea, exista un numar de 67 aglomerari umane mai mici de 2.000 l.e. din care 12 erau dotate cu sisteme de colectare în sistem centralizat i 11 cu staii de epurare. Gradul de racordare la canalizare al locuitorilor echivaleni în aglomerari mai mari de 2000 l.e. era de 39,7 %, gradul de racordare la staiile de epurare fiind de 38,3 %. Sursele de poluare industriale i agricole contribuie de asemenea la poluarea cu substane organice a resurselor de apa. Au fost identificate ca presiuni semnificative unitaile industriale (industria extractiva i prelucratoare, industria chimica, industria alimentara, etc.) i agricole (ferme zootehnice) care intra sub incidena Directivei 2010/75/CE privind emisiile industriale (IED), unitai care produc poluari accidentale a resurselor de apa i alte unitai care au stabilit programe de masuri. La nivelul spaiului hidrografic Crisuri, din cele 22 surse punctiforme industriale si agricole semnificative, 11 au instalaii care intra sub incidena Directivei IED. De asemenea, exista 11 unitai industriale i agricole, precum si alte unitai care nu intra sub incidena Directivei IED, pentru care sunt necesare masuri de conformare la legislaia naionala. 8 Având în vedere impactul presiunilor semnificative actuale si a celor viitoare i masurile necesar a fi implementate pâna în anul 2021, în spaiul hidrografic Crisuri, din totalul de 232 corpuri de apa de suprafaa, au fost identificate un numar de 3 corpuri, respectiv 1,3 %, având risc de neatingere a obiectivelor de mediu datorita poluarii cu substane organice. Pâna în anul 2018 toate aglomerarile mai mari de 2.000 locuitori echivaleni trebuie sa fie dotate cu sisteme de colectare i staii de epurare a apelor uzate (secundare i teriare), iar aglomerarile mai mici de 2.000 locuitori echivaleni trebuie sa realizeze o epurare corespunzatoare în sisteme centralizate si/sau sisteme individuale de epurare. Prin implementarea masurilor de reducere a poluarii organice se urmarete ca toate unitaile economice sa îndeplineasca cerinele IED la termenele legale stabilite, prin continuarea implementarii i actualizarii BAT-urilor în instalaiile industriale sau pentru dezvoltarea de noi tehnologii. Reducerea poluarii organice care rezulta din instalaiile industriale i de la fermele agrozootehnice este în principal legata de implementarea cerinelor Directivei 2010/75/CE privind emisiile industriale (IED), precum i ale altor directive europene pentru activitai specifice. Planificarea investiiilor trebuie sa fie realizata în conformitate cu prevederile Planului de Management si în funcie de disponibilitatea surselor de finanare. În vederea implementarii masurilor se vor identifica i pregati proiecte de investiii privind mediul i se va îmbunatai accesul la studii de bune practici în domeniu. 4.1.2 Poluarea cu nutrieni O problema importanta de gospodarirea apelor este poluarea cu nutrieni, în special cu azot i fosfor. Nutrienii în exces conduc la eutrofizarea apelor, ceea ce determina schimbarea compoziiei i scaderea biodiversitatii speciilor, precum si reducerea posibilitaii de utilizare a resurselor de apa în scop potabil, recreaional, etc. Ca si în cazul substanelor organice, emisiile de nutrieni provin atât din surse punctiforme (ape uzate urbane, industriale si agricole neepurate sau insuficient epurate), cât si din surse difuze (în special cele agricole: cresterea animalelor, utilizarea fertilizanilor, etc). Având în vedere atât poziionarea României în bazinul hidrografic al Fluviului Dunarea i bazinul Marii Negre, cât i necesitatea proteciei mediului acvatic în aceste zone, România a declarat întregul sau teritoriu ca zona sensibila, conform cerinelor Directivei 91/271/CEE privind epurarea apelor uzate urbane. Acesta decizie se concretizeaza prin faptul ca în aglomerarile cu mai mult de 10.000 locuitori echivaleni trebuie sa se asigure o infrastructura pentru epurarea apelor uzate urbane care sa permita epurarea avansata, mai ales în ceea ce privete îndepartarea nutrienilor (azot i fosfor). La nivelul spaiului hidrografic Crisuri, au fost identificat în anul 2012 un numar de 10 aglomerari ale caror ape uzate colectate trebuie supuse unei epurari riguroase privind îndepartarea nutrienilor. Dintre acestea, un numar de 10 aglomerari aveau sisteme de colectare i 9 aglomerari aveau staii de epurare. Nivele de colectare ale locuitorilor echivaleni a fost de 80,38 % pentru colectare i 78,09 % pentru epurarea apelor uzate. 9 De asemenea, având în vedere caile de transmitere a poluarii, este important sa fie luate în considerare i emisiile difuze de nutrieni de la toate aglomerarile umane, inând cont de faptul ca 63,6 % din locuitorii echivaleni la nivel bazinal nu beneficiaza de sisteme de colectare a apelor uzate. De asemenea, unitaile industriale i agricole contribuie la poluarea cu nutrieni. Punerea în aplicare a cerinelor Directivei IED i a recomandarile BAT pot reduce în mod semnificativ poluarea cu nutrieni din surse punctiforme industriale i agricole. Caile prin care poluanii (în special nutrienii, dar si ali poluani) provenii de la activitaile agricole pot conduce la poluarea difuza a resurselor de apa sunt diverse (scurgere la suprafaa, percolare, etc.). Sursele de poluare difuza sunt reprezentate în special, de stocarea si utilizarea îngraamintelor organice si chimice, creterea animalelor domestice, etc. În vederea diminuarii poluarii punctiforme i difuze din agricultura a fost identificat un set de masuri-cheie pentru reducerea emisiilor de nutrieni corelate cu practicile agricole i utilizarea terenurilor. Au fost stabilite programele de aciune cu masuri obligatorii, aplicabile pe întreg teritoriul României. Aceste masuri sunt în concordana cu legislaia europeana, în special cu Directiva 91/676/CEE privind protecia apelor împotriva poluarii cu nitrai provenii din surse agricole (Directiva Nitrai) transpusa în legislaia naionala prin HG nr. 964/2000. În procesul implementarii Directivei Nitrai, România a desemnat zone vulnerabile la nitrai înca din anul 2005. La nivelul anului 2013, în urma discuiilor avute cu Comisia Europeana s-a agreeat ca România sa nu mai desemneze zone vulnerabile la nitrai, în conformitate cu art. 3 alin (5) al Directivei Nitrai 91/676/EEC, ci sa aplice prevederile Codului de Bune Practici Agricole i masurile din Programele de Aciune pe întreg teritoriul arii, pentru a asigura meninerea i îmbunatairea calitaii apelor de suprafaa i subterane în ceea ce privete cantitatea de nutrieni i procesele de eutrofizare. Unele masuri de prevenire a poluarii cu nutrieni pot fi sprijinite prin Programul Naional de Dezvoltarea Rurala (PNDR), iar în urmatorul ciclu al PNDR se analizeaza posibilitatea finanarii unor masuri prevazute în contextul Directivei Cadru Apa. În vederea reducerii poluarii cu nutrieni a apelor, pe lânga masurile tehnice de îmbunataire a calitaii efluentului evacuat de la staiile de epurare ale aglomerarilor, unitailor industriale i fermelor agrozootehnice i aplicarea Codului de Bune Practici Agricole, introducerea i comercializarea pe piaa de profil a detergenilor fara coninut de fosfai este cea mai rapida i eficienta masura de reducere a emisiilor de fosfor în apele de suprafaa. Pentru un numar mare de aglomerari mai mici de 10.000 locuitori echivaleni, în legislaia naionala nu este o cerina de obligativitate a îndepartarii fosforului. De aceea reducerea fosfatului din detergeni poate avea o influena importanta asupra reducerii încarcarilor de fosfor de la aglomerarile mai mici de 10.000 locuitori echivaleni, într-un termen mai scurt decât cel pentru construirea / modernizarea sistemelor de colectare i staiilor de epurare. În acest sens, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, România implementeaza cerinele noului Regulament nr. 259/2012 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 648/2004 în ceea ce privete utilizarea fosfailor i a altor compui ai fosforului în detergenii de rufe destinai consumatorilor i în detergenii pentru maini automate de spalat vase destinai consumatorilor”. Regulamentul prevede limitarea coninutului de fosfai din detergenii de spalare, i se va aplica pâna la 1 ianuarie 2017, i din detergenii pentru maini automate de spalat vase. În prezent, având în vedere amendamentele aduse de noul regulament, se are în vedere revizuirea legislaiei naionale de transpunere (HG nr. 658/2007), cu includerea noilor prevederi. În spaiul hidrografic Criuri, din totalul de 232 corpuri de apa de suprafaa, au fost identificate un numar de 5 corpuri, respectiv 2,16 %, având risc de neatingere a obiectivelor de mediu datorita poluarii cu nutrieni. 10 Masurile pentru reducerea cantitailor de nutrieni din cursurile de apa, stabilite în primul Plan de Management al spaiului hidrografic Criuri, sunt realizate sau în curs de implementare, însa efectul acestora se manifesta, în unele cazuri, dupa perioade mari de timp, ca urmare efectul pozitiv asupra calitaii apei nu va fi vizibil imediat, ci într-un orizont de timp mai îndelungat. În acest sens este necesar sa se intensifice eforturile pentru implementarea masurilor de reducere a poluarii cu nutrieni prevazute în primul Plan de management i sa se identifice în cadrul celui de-al doilea ciclu de planificare masurile suplimentare pentru corpurile de apa care nu vor atinge starea buna pâna în anul 2021 prin masuri de baza. 4.1.3 Poluarea cu substane periculoase Poluarea cu substane chimice periculoase poate deteriora semnificativ starea corpurilor de apa i indirect poate avea efecte asupra starii de sanatate a populaiei umane. În conformitate cu prevederile directivelor europene în domeniul apelor, precum i cu abordarea ICPDR, exista 3 tipuri de substane chimice periculoase, i anume: substane prioritare – poluani sau grupe de poluani care prezinta risc semnificativ asupra mediului acvatic, incluzând i apele utilizate pentru captarea apei potabile; substane prioritare periculoase – poluani sau grupe de poluani care prezinta acelai risc ca i cele precedente i în plus sunt toxice, persistente i bioacumulabile; poluani specifici la nivel de bazin hidrografic - poluani sau grupe de poluani specifice unui anumit bazin hidrografic. Din categoria substanelor periculoase fac parte produsele chimice artificiale, metalele, hidrocarburile aromatice policiclice, fenolii, disruptorii endocrini i pesticidele, etc. Totodata, în vederea atingerii i meninerii starii bune a apelor este necesara reducerea progresiva a poluarii cauzate de substanele prioritare i de poluanii specifici, cât i de stopare sau eliminare a emisiilor, descarcarilor i pierderilor de substane prioritare periculoase. În primul Plan de management al spaiului hidrografic Crisuri elaborat cu date din anul 2007 s-au inclus primele rezultate privind monitorizarea substanelor prioritare, prioritare periculoase i poluanilor specifici. În cadrul acestui plan, s-au evideniat o serie de probleme precum insuficiena datelor de monitorizare, existena unui grad relativ mare de incertitudine în ceea ce priveste cunotinele actuale privind legatura dintre presiunile exercitate de astfel de substane i impactul acestora asupra starii apelor. În vedera gestionarii corespunzatoare a poluarii cu substane prioritare, la nivelul spaiului hidrografic Crisuri s-a realizat inventarul emisiilor, descarcarilor i pierderilor de astfel de substane. În acest scop s-au folosit date din perioada 2009 - 2011. În prima etapa s-a stabilit ca din cele 41 substane prioritare, numai 2 sunt relevante pentru spaiului hidrografic Crisuri, respectiv cadmiu si plumb. Pentru aceste substane s-a realizat un inventar complex cuprinzând informaii cu privire la potenialele surse de poluare, concentraiile de substane prioritare i tendinele acestor concentraii în apa i sediment, precum i referitor la masurile aplicate în vederea atingerii starii bune. În urma analizarii presiunilor generate de activitaile umane, în cadrul spaiului hidrografic Crisuri s-au identificat ca surse de poluare cu substane prioritare, prioritar periculoase i poluani specifici, urmatoarele sectoare: minerit istoric, industrie extractiva i de prelucrare a produselor petroliere. Contribuia din sursele difuze a fost estimata din calcul, rareori putând fi identificate sursele poteniale de poluare. Acest fapt se datoreaza lipsei unor modele care sa permita o 11 aproximare mai corecta i reala a valorii concentraiei poluanilor provenii din surse difuze, în funcie de caile de acces si de sursele de proveniena ale acestora (de ex. estimarea cuantumului concentraiilor de substane prioritare din depunerile atmosferice, agricultura, trafic i infrastructura urbana i periurbana, scurgeri accidentale, pierderi din materiale diverse etc. care ajung în apa). În aceste situaii, va fi necesara realizarea unei analize mult mai detaliate (modelare) pe baza unor abordari mai complexe decât cele folosite în primul inventar. Din evaluarile realizate a rezultat ca la nivelul spaiului hidrografic Crisuri exista un corp de apa la risc de neatingere a starii bune datorita poluarii cu substane prioritare i prioritar periculoase. Pâna în prezent, la nivelul spaiului hidrografic Crisuri s-au luat urmatoarele masuri de baza în vederea atingerii starii bune a apelor i meninerii acesteia: reabilitarea / modernizarea sistemului de colectare i epurare a apelor uzate existente pentru aglomerari umane, unitai industriale si agricole; construirea / extinderea reelelor de canalizare si a staiilor de epurare pentru aglomerari umane, unitai industriale si agricole; închiderea si ecologizarea siturilor miniere; revizuirea autorizaiilor de gospodarire a apelor. Aceste masuri sunt în curs de implementare, iar responsabilitatea privind implementarea masurilor revine utilizatorilor de apa (ageni economici, operatorii serviciilor de apa) i autoritailor locale. 12 4.1.4 Alterari hidromorfologice Întreruperea continuitaii longitudinale i laterale a cursurilor de apa, modificarea regimului hidrologic i a condiiilor morfologice, precum si implementarea viitoarelor proiecte de infrastructura sunt unele dintre cauze care pot avea impact asupra starii corpurilor de apa de suprafaa. Din evaluarile efectuate a rezultat ca un numar de 13 corpuri de apa de suprafaa din cadrul spaiului hidrografic Crisuri prezinta riscul de neatingere al obiectivelor de mediu prevazute de Directiva Cadru Apa (DCA) datorita alterarilor hidromorfologice, reprezentând 5,6 % din totalul corpurilor de apa. La nivelul spaiului hidrografic Crisuri au fost inventariate mai multe categorii de lucrari care pot fi considerate presiuni semnificative pe baza unor criterii specifice, respectiv: acumulari, derivaii, regularizari, indiguiri si aparari de maluri, pentru satisfacerea diverselor folosine cum ar fi asigurarea cerinei de apa, regularizarea debitelor naturale, apararea împotriva efectelor distructive ale apelor, producerea de energie electrica, etc. • Întreruperea continuitaii longitudinale a cursurilor de apa Alterarile hidromorfologice datorate diverselor tipuri de construcii realizate pe corpurile de apa pot conduce la întreruperea continuitaii longitudinale i la apariia modificarilor morfologice, putând constitui obstacole pentru migraia speciilor de peti (prin limitarea/blocarea accesului acestora la habitatele relevante pentru hranire si reproducere), în cazul în care nu sunt dotate cu facilitai de migrare a ihtiofaunei. În primul Plan de Management al spaiului hidrografic Crisuri au fost identificate bararile transversale care împiedica migraia ihtiofaunei si au fost stabilite masurile aferente în vederea atingerii starii ecologice bune/potenialului ecologic bun al apelor. Ca parte a implementarii programului de masuri au fost planificate facilitai de migrare a speciilor de peti si s-au implementat i alte masuri pentru a atinge / îmbunatai continuitatea râului în scopul asigurarii reproducerii si meninerii ihtiofaunei migratoare. În cadrul celui de-al doilea Plan de management, vor fi continuate eforturile pentru a atinge/ îmbunatai continuitatea râului i habitatelor în vederea atingerii obiectivelor de mediu prevazute de Directiva Cadru Apa. O atenie deosebita se acorda realizarii studiilor privind realizarea unor pasaje i scari de peti care sa faciliteze migraia ihtiofaunei, precum i asigurarea debitului ecologic aval de structurile /bararile respective, astfel încât sa fie asigurate condiiile necesare atingerii starii ecologice bune/potenialului ecologic bun al corpurilor de apa. În acest sens, Institutul Naional de Gospodarirea Apelor (INHGA) a realizat un studiu privind identificarea soluiilor de asigurare a migrarii faunei piscicole prin lacurile de acumulare având baraje cu înalimi cuprinse între 15 - 50 m. Au fost studiate posibilitaile privind asigurarea migrarii ihtiofaunei amonte i aval de barajele Lugau i Tileagd, în vederea refacerii conectivitaii longitudinale a corpurilor de ap a puternic modificate. 13 De asemenea, în cadrul ICPDR exista preocupari privind îmbunatairea i posibilitatea aplicarii metodologiei referitoare la prioritizarea ecologica pentru restaurarea continuitaii cursurilor principale i ai celor mai importani aflueni la nivelul bazinului Dunarii cu suprafaa bazinului hidrografic > 4000 kmp. • Întreruperea continuitaii laterale a cursurilor de apa Printre diversele servicii ecosistemice, zonele umede si zonele inundabile, prin legatura acestora cu corpurile de apa, joaca un rol important în funcionarea ecosistemelor acvatice, putând avea un efect favorabil asupra starii apelor, prin furnizarea de habitate importante pentru ihtiofauna si alte specii, prin reducerea concentraiilor de nutrieni, iar prin asigurarea unor zone de retenie a apei, pot contribui de asemenea la reducerea efectelor inundaiilor, etc. O presiune importanta o pot constitui îndiguirile, totui un numar redus dintre corpurile de apa îndiguite fiind desemnate corpuri de apa puternic modificate, care trebuie sa atinga potenialul ecologic bun (GEP), prin masuri specifice. Pentru cel de-al doilea Plan de management vor fi continuate eforturile pentru punerea în practica a soluiilor prevazute în procesul de planificare, pentru protecia, conservarea si refacerea zonelor umede/zonelor inundabile, cu potenial de reconectare în vederea atingerii obiectivelor de mediu ale DCA, precum si pentru o abordare integrata cu prevederile Directivei 2007/60/CE privind evaluarea si gestionarea riscului la inundaii. • Alterari hidrologice Alterarile hidrologice pot determina modificari ale regimului hidrologic al cursurilor de apa, fiind reprezentate în principal de prelevarile de apa, undele pulsatorii rezultate în urma producerii de hidroenergie1 si reducerea vitezei de curgere a apei pe anumite seciuni (cauzate de barari transversale). În primul Plan de Management, au fost colectate informaiile cu privire la alterarile hidrologice din cadrul spaiului hidrografic Crisuri i au fost convenite masurile ce urmeaza a fi implementate pâna în anul 2015, în scopul abordarii acestui tip de presiune. Referitor la undele pulsatorii, se menioneaza faptul ca proiectele de cercetare sunt în curs de desfaurare, deoarece cunotinele la nivelul Uniunii Europene si la nivelul bazinului Dunarii despre masurile de restaurare care îmbunataesc în mod semnificativ starea ecologica în relaie cu acest tip de presiune, sunt în general reduse. În contextul prelevarilor de apa pentru diverse folosine, o importana deosebita o au masurile pentru asigurarea debitului ecologic, astfel încât elementele biologice de calitate sa fie într-o stare ecologica buna, respectiv, un potenial ecologic bun. De asemenea sunt necesare investigaii suplimentare i studii tiinifice pentru îmbunatairea si dezvoltarea cunotiinelor cu privire la relaia dintre presiunile hidrologice i reacia comunitailor biologice, în vederea definirii masurilor de atenuare bazate pe analiza cost- beneficiu. La nivelul bazinului Dunarii, pentru cursurile de apa cu suprafaa mai mare de 4000 kmp, în aceasta etapa s-a realizat o analiza detaliata a alterarilor hidrologice semnificative la nivel bazinal, pentru cunoasterea mai aprofundata a presiunilor respective. 1 reprezinta fluctuaii ale nivelului apei, mai mari de 1m/zi, produse în scop hidroenergetic 14 • Proiecte viitoare de infrastructura Pe lânga impactul produs de alterarile hidromorfologice existente asupra starii corpurilor de apa din spaiului hidrografic Crisuri, exista o serie de proiecte aflate în diferite stadii de planificare si implementare, care pot contribui la alterarea fizica a corpurilor de apa. Viitoarele proiecte de infrastructura au ca principale scopuri asigurarea cerinei de apa, apararea împotriva inundaiilor, producerea de energie electrica, asigurarea condiiilor de navigaie etc. Proiectele viitoare de infrastructura pot fi obiectul unor evaluari de impact de mediu (EIA) si/sau a unor evaluari strategice de mediu (SEA) în timpul fazei de planificare a acestora, inand cont de presiunea si impactul acestora asupra mediului acvatic. În cazul în care aceste proiecte conduc la deteriorarea starii ecologice/ potenialului ecologic al corpurilor de apa, se pot aplica condiiile art. 4.7 al DCA. Primul Plan de management a identificat faptul ca pentru proiectele noi de infrastructura este deosebit de important ca cerinele de mediu sa fie considerate, chiar de la inceput, ca o parte integranta a procesului de planificare i implementare. Pentru al doilea Plan de management, va fi actualizata lista viitoarelor proiecte de infrastructura care necesita o SEA / EIA i/sau au un efect transfrontalier, având în vedere corelarea cu criteriile aplicate la nivelul bazinului Dunarii Se va continua efortul de integrare între diferite sectoare, de exemplu, protecia împotriva inundaiilor, hidroenergie i navigaie. 4.2 Apele subterane Protecia apelor subterane în scopul meninerii starii cantitative si calitative bune, precum si îmbunatairea starii calitative pentru corpurile de apa care nu ating obiectivele de mediu reprezinta aspectele principale care trebuie luate în considerare în procesul de realizare si implementare al celui de-al doilea Plan de management. La nivelul spaiului hidrografic Crisuri au fost delimitate si caracterizate un numar de 9 corpuri de apa subterana, din care 2 sunt corpuri de apa subterana freatica, 3 sunt corpuri de apa subterana de adâncime, iar 4 corpuri de apa au caracter mixt (carstic-fisural). • Alterarea calitaii apelor subterane Apele subterane reprezinta sursa de apa pentru diversele folosine, fiind utilizate în special pentru potabilizare, cât si pentru alte destinaii. De asemenea, corpurile de apa subterana freatica sunt interconectate cu ecosistemele acvatice, prin urmare, cerina asigurarii unei calitaii bune este pe deplin justificata. În general, sursele de poluare difuza care au impact asupra corpurilor de apa subterana sunt: aglomerarile umane cu populaie neconectata la sistemele de colectare si epurare, activitaile agricole, în special prin depozitarea neconforma a gunoiului de grajd, sursele istorice de poluare (minerit), respectiv unitai care au încetat activitatea, utilizarea neadecvata a terenurilor (depozitele de deseuri neconforme), etc. Pentru evaluarea riscului neatingerii obiectivelor de mediu pentru corpurile de apa subterana s-a inut cont de presiunile semnificative identificate, precum i de evaluarea impactului asupra calitaii apelor subterane. Rezultatul acestei analize a reliefat ca în spaiului hidrografic Criuri, nu exista corpuri de apa la risc calitativ (chimic). În primul Plan de management, masurile aplicate au avut ca scop atingerea starii chimice bune a corpurilor de apa subterana care au fost evaluate în stare chimica proasta, precum si meninerea starii chimice bune pentru celelalte corpuri de apa subterana. În scopul reducerii 15 poluarii cu nutrieni, singurii poluani identificai în procesul de evaluare a riscului de neatingere a obiectivelor de mediu, au fost implementate masurile prevazute în special de Directiva privind epurarea apelor uzate urbane si Directiva privind protecia apelor împotriva poluarii cu nitrai din surse agricole. Masurile se refera în principal la construirea, modernizarea sau extinderea sistemelor de colectare si epurare a apelor uzate, precum si implementarea codului de bune practici agricole si a programelor de aciune pentru protecia apelor. De asemenea, în scopul protejarii apelor subterane, la nivel naional, prin Legea Apelor nr. 107/1996 cu completarile i modificarile ulterioare, sunt stabilite reglementari prin care sunt interzise evacuarile directe de ape uzate în apele subterane, Conform art. 48 alin(1), lit. m, este permisa doar injectarea în structurile din care au provenit sau în formaiunile geologice de foarte mare adâncime care, din motive naturale, sunt permanent improprii pentru alte scopuri, a apelor de zacamânt de la schelele de extracie, fara a produce poluarea straturilor de ape subterane traversate. Evacuarile directe în apele subterane a apelor uzate provenite de la sursele de poluare sunt interzise si prin Hotarârea de Guvern nr. 352/2005 privind modificarea si completarea Hotarârii Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind condiiile de descarcare în mediul acvatic a apelor uzate. Tot în acest sens, în zonele de protecie pentru captarile de apa pentru potabilizare s-au impus masuri de interdicie a unor activitai si de utilizare cu restricii a terenului, pentru prevenirea riscului de contaminare sau de impurificare a apei, ca urmare a activitailor umane, economice si sociale. În general, masurile prevazute în scopul îmbunatairii calitaii apelor subterane si a prevenirii deteriorarii acestora au rezultate care vor conduce la atingerea obiectivelor în decursul a 2 cicluri de management, având în vedere dinamica mult mai lenta a apelor subterane. • Aspecte cantitative privind apele subterane Apele subterane sunt utilizate în multiple scopuri, în principal fiind captate în vederea potabilizarii, dar si pentru susinerea activitailor industriale si agricole. Schimbarile climatice pot conduce la dezechilibre ale nivelurilor apelor subterane, iar aceste fenomene corelate cu prelevarile, pot contribui la deteriorarea starii cantitative a acviferelor. În procesul de evaluare a riscului de neatingere a obiectivelor de mediu, în cadrul spaiului hidrografic Crisuri nu au fost identificate corpuri de apa cu risc din punct de vedere cantitativ. În ceea ce priveste balana prelevari/reîncarcare, care este luata în considerare la evaluarea starii cantitative, prelevarile sunt inferioare ratei naturale de realimentare, astfel încât se confirma absena impactului antropic semnificativ. De asemenea, în general s-a constatat o scadere a prelevarii de apa subterana, cea mai importanta scadere a volumului de apa prelevat fiind înregistrata în sectorul industrial. 16 5. Aspecte de integrare privind managementul resurselor de apa Procesul de integrare a managementului resurselor de apa din districtul bazinului hidrografic al Dunarii cu alte politici, este promovat de catre Declaraia Dunarii din 2010 i de documentele Uniunii Europene pentru salvgardarea resurselor de apa ale Europei (Blueprint - 2012). Aceste documente sunt avute în vedere i de România, în calitate de stat semnatar al Conveniei privind cooperarea pentru protecia si utilizarea durabila a fluviului Dunarea (Convenia pentru protecia fluviului Dunarea) i ca stat membru al Uniunii Europene. Managementul resurselor de apa necesita o abordare integrata a prevederilor Directivei Cadru Apa 2000/60/CE cu cele ale altor directive europene în domeniul apelor, precum i cu alte politici i strategii relevante ale anumitor sectoare, respectiv Directiva 2007/60/CE privind evaluarea i gestionarea riscului la inundaii, Directiva Cadru Strategia pentru Mediul Marin 2008/56/CE, sectorul hidroenergetic, protecia naturii, schimbarile climatice, etc. Inundaiile reprezinta o ameninare la sigurana i sanatatea umana. Directiva 2007/60/CE privind evaluarea i gestionarea riscului la inundaii i programul de aciune al ICPDR cu privire la apararea împotriva inundaiilor au stabilit cadrul pentru managementul inundaiilor în bazinul Dunarii. Masurile pentru protecia împotriva inundaiilor pot afecta starea apelor de suprafaa (ex. diguri i poldere), însa unele masuri pot sprijini atât atingerea obiectivelor Directivei Inundaii, cât i ale Directivei Cadru Apa (de ex. prin reconectarea zonelor umede adiacente i a luncii inundabile). Pentru a asigura cele mai bune soluii posibile, este necesara o elaborare coordonata a celui de-al doilea Plan de management i a primului Plan de management al riscului la inundaii al Dunarii pâna în anul 2015. De asemenea, la nivel naional s-a realizat i raportat la CE evaluarea preliminara a riscului la inundaii, iar pîna la 22 martie 2014 se vor finaliza i publica harile de hazard i risc la inundaii. Având în vedere complexitatea dezvoltarii durabile a sectorului hidroenergetic prin integrarea cerinelor de gospodarire a apelor si a cerinelor de mediu, la nivelul Comisiei Internaionale pentru Protecia Fluviului Dunarea (ICPDR) (prin grupul de experi Hydropower) au fost elaborate documentele „Raportul de evaluare privind activitaile hidroenergetice în bazinul Dunarii”2 i „Principiile ghid privind dezvoltarea durabila a proiectelor hidroenergetice în bazinul Dunarii”3. Raportul de evaluare privind activitaile hidronenergetice în bazinul Dunarii are ca scop prezentarea stadiului de dezvoltare a activitailor hidroenergetice la nivelul bazinului Dunarii. Documentul ghid ofera o viziune comuna la nivelul bazinului Dunarii asupra dezvoltarii sectorului hidroenergetic, atât prin modernizarea si retehnologizarea hidrocentralelor existente, cât si prin promovarea, în contextul unei planificari strategice, a noilor proiecte hidroenergetice. De asemenea, sunt prezentate studii de caz si exemple de bune practici privind realizarea proiectelor hidroenergetice în unele State Membre ale Uniunii Europene care prezinta soluii de armonizare a cerinelor ecologice si cu cerinele hidroenergetice de dezvoltare, în perspectiva obligativitaii atingerii obiectivelor de mediu prevazute de legislaia comunitara. În decembrie 2012, Strategia ICPDR privind adaptarea la schimbarile climatice a fost finalizata i adoptata. Strategia ofera o descriere a scenariilor schimbarilor climatice pentru districtul bazinului hidrografic al Dunarii i a impacturilor preconizate asupra apei. Este furnizata o privire de ansamblu asupra unor posibile masuri de adaptare i sunt descrii paii necesari spre integrarea adaptarii la schimbari climatice în activitaile ICPDR i în urmatoarele cicluri de planificare. În România, Strategia naionala privind schimbarile climatice a fost adoptata prin 2 3 17 Hotarârea Guvernului nr. 645/2005 i în prezent se afla în curs de revizuire în vederea elaborarii Strategia Naionala a României privind Schimbarile Climatice 2013-2020. Este de ateptat ca deficitul de apa i seceta sa devina relevante în timp pentru managementul resurselor de apa din bazinul hidrografic, în acest sens acordându-se o atenie sporita schimbarilor climatice. La nivelul arilor dunarene, deficitul de apa i seceta nu sunt considerate ca fiind probleme importante de gospodarirea apei pentru majoritatea arilor, dar o serie de ari le iau în considerare la nivel naional. Conform raportului UNESCO World Water Assessment Programme 2012 “Managementul apei în condiiile incertitudinilor i riscului”4, în perspectiva anului 2050, România nu va intra sub incidena riscului de epuizare al resurselor de apa, având o estimare a cantitaii de apa disponibila anual de cel puin 1,7 milioane litri de apa /locuitor. Totui, principalele sectoare semnalate ca fiind posibil afectate de seceta i deficit de apa sunt agricultura, biodiversitatea, producerea energiei electrice, navigaia i sanatatea publica. La nivelul districtului bazinului hidrografic al Dunarii, cât i în România, sunt planificate sau sunt deja în curs de implementare masuri specifice, cum ar fi: creterea eficienei irigarii, reducerea pierderilor din reelele de distribuie a apei, cartografierea episoadelor de seceta i prognoza, educarea publicului cu privire la masurile de economisire a apei, instrumente economice pentru plai, reutilizarea apelor uzate, etc. În urmatorul ciclu de planificare se vor avea în vedere, la nivel naional evaluarea impactului schimbarilor climatice asupra cerinei de apa, iar la nivelul spaiului hidrografic Crisuri, adaptarea masurilor la efectele schimbarile climatice, precum i evaluarea vulnerabilitaii ecosistemelor din bazinele hidrografice în atingerea starii bune a apelor. Referitor la protecia naturii, în ultimii ani reeaua naionala de arii naturale protejate a fost completata cu desemnarea siturilor Natura 2000, iar legislaia cuprinde prevederi specifice privind protecia si îmbunatairea starii favorabile de conservare a speciilor si habitatelor salbatice de interes comunitar. Pornind de la abordarea integrata a tuturor aspectelor relevante pentru resursele de apa, DCA menioneaza în cuprinsul sau relaia cu habitatele i speciile unde meninerea sau îmbunatairea starii apei este un factor important în protecia lor. În acest sens, DCA prevede obligativitatea realizarii i actualizarii unui registru al zonelor protejate care sa includa i aceasta categorie de habitate i specii. În anul 2010, Comisia Europeana prin Directoratul General de Mediu a organizat workshop-ul „Biodiversitatea si Apa – legaturi între legislaia europeana în domeniul proteciei naturii i gospodaririi apelor”. Principalele obiective ale acestei activitai au fost analiza la nivel european, în contextul politicilor de mediu, a relaiei dintre legislaia privind apa si cea privind protecia naturii i realizarea unui schimb de informaii, precum i prezentarea unor studii de caz referitoare la implementarea legislaiei specifice în statele membre. Cele mai importante concluzii au vizat faptul ca au fost identificate mai multe sinergii decât diferene între DCA i Directivele Habitate i Pasari (DHP) i nu exista conflicte între aceste directive, ele oferind cadru necesar pentru decizii echilibrate utilizând ca instrument planificarea integrata. De asemenea, a fost subliniata necesitatea întaririi cooperarii între autoritaile din cele doua domenii pentru a maximiza beneficiile implementarii DCA i DHP. Cel de-al doilea ciclu de planificare pe bazine hidrografice va avea în vedere includerea analizei privind legatura dintre starea de conservare a ariilor naturale protejate (speciilor i habitatelor care au legatura cu apa), în masura în care aceasta va fi definita, i starea corpurilor de apa, respectiv stabilirea modului în care masurile identificate pentru atingerea starii bune a corpurilor de apa contribuie i sunt suficiente pentru speciile i habitatele dependente de apa i, dupa caz, identificarea de obiective i masuri suplimentare aplicabile acestora. 4 18
Efortul comun al utilizatorilor de apa, al factorilor interesai si publicului larg, al autoritailor de gospodarirea apelor, prin aplicarea masurilor prevazute în Planurile de Management Bazinale, va conduce la atingerea obiectivelor de mediu ale corpurilor de apa. Implementarea Planului de Management al bazinului hidrografic este o oportunitate pentru aceasta generaie, pentru oameni i organizaii, de a lucra împreuna în scopul îmbunatairii mediului acvatic în toate aspectele lui. 19 Bibliografie 1. ***, 2013, Significant Water Management Issues in the Danube River Basin District, International Commission for the Protection of the Danube River. 2. ***, 2013, Basin-wide Overview (2013 Update of the Danube Basin Analysis Report), International Commission for the Protection of the Danube River. 3. *** (2008), Significant Water management Issues in the Danube River Basin District, International Commission for the Protection of the Danube River; 4. ***, 2009, Danube River Basin Management Plan (Basin-wide Overview) International Commission for the Protection of the Danube River. 5. ***, 2012, Interim Report on the Implementation of the Joint Program of Measures in the DRBD, Part A – Basin-wide overview, International Commission for the Protection of the Danube River. 6. ***, 2012, Strategy on Adaptation to Climate Change, International Commission for the Protection of the Danube River 7. ***, 2013, Assessment Report on Hydropower Generation in the Danube Basin, International Commission for the Protection of the Danube River. 8. ***, 2013, Sustainable Hydropower Development in the Danube Basin. Guiding Principles, International Commission for the Protection of the Danube River. 9. ***, 2012, Communication COM/2012/0673 final from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions COM/2012/0673 final. A Blueprint to Safeguard Europe’s Water Resources, European Commission. 10. ***, 2012, Common Implementation Strategy for the Water Framework Directive (2000/60/EC) – Guidance Document No. 28 Technical Guidance on the Preparation of an Inventory of emissions, Discharges and Losses of Priority and Priority Hazardous Substances, European Commission 11. Administraia Naionala “Apele Române”, 2012, Metodologia naionala privind realizarea inventarului emisiilor, evacuarilor i pierderilor de subsante prioritare în mediul acvatic, în conformitate cu cerinele Directivei 2008/105/CE 12. Raport interimar privind stadiul implementarii programului de masuri, Raport 2012, Administraia Naionala „Apele Române”. 13. Raportul privind analiza caracteristicilor spaiului hidrografic Crisuri, a revizuirii impactului activitailor umane asupra starii corpurilor de apa de suprafaa i subterane i analiza economica a utilizarii apei - Raport 2013, Administraía Bazinala de Apa Crisuri 14. Administraia Naionala “Apele Române”, 2009, Planul naional de management aferent poriunii din bazinul hidrografic internaional al fluviului Dunarea care este cuprinsa în teritoriul României. 15. Administraia Naionala “Apele Române”/ Administraia Bazinala de Apa Crisuri, 2009, Planul de management al Spaiului Hidrografic Criuri. 16. ***, 2000, Directiva 2000/60/EC a Parlamentului i Consiliului European care stabilete un cadru de aciune pentru arile din Uniunea Europeana în domeniul politicii apei, Jurnalul Oficial al Comunitaii Europene.
Modificat de koko (acum 10 ani)
_______________________________________ Pescuitul inainte de toate.
|
|