koko
Moderator
 Din: Oradea
Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1584
|
|
(3) Produsele provenite din pescuitul comercial şi de acvacultură plasate pe piaţă sunt etichetate în mod corespunzător pentru asigurarea trasabilităţii fiecărui lot, iar datele specificate pe etichetă şi modul de etichetare sunt reglementate prin decizie a Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură. Capitolul 12. Inspecția piscicolă Art. 69. (1) Inspecţia piscicolă se realizeză de către funcționari specializați având funcția de inspectori piscicoli, angajați ai Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură sau acreditaţi de către aceasta şi de către inspectorii comunitari în conformitate cu acordurile internaționale, reglementările Uniunii Europene și legislația română. (2) Pentru desfăşurarea cu eficienţă a activităţilor de inspecţie şi control în sectorul pescăresc se înfiinţează Garda Piscicolă. (3) Condițiile de acreditare pentru funcționarii ce realizează inspecția și controlul, precum și modul de constituire a Gărzii piscicole și de acreditare a membrilor acesteia pentru constatarea şi sancţionarea contravenţiilor şi constatarea infracțiunilor, sunt stabilite de către Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură și aprobate prin ordin al autorității publice centrale responsabilă de sectorul pescăresc. Art. 70. (1) Sunt abilitați să constate contravenţiile, să aplice sancţiunile contravenţionale şi să constate infracțiunile conform dispozițiilor prezente, inspectorii piscicoli, persoanele funcționarii ofițeri și agenți de poliție precum și alți agenți abilitați de legi speciale din cadrul Gărzii Naţionale de Mediu, Inspecţiei Apelor, Poliţiei, Jandarmeriei, Inspecției Silvice. (2) Administrațiile/custozii ariilor naturale protejate sunt abilitate să efectueze controlul activităților de pescuit comercial şi de agrement pe teritoriul ariilor naturale protejate și de a aplica sancțiuni în conformitate cu prezenta lege sub coordonarea și în condițiile reglementate de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură. (4) Personalul cu drept de inspecție și control din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură sau acreditat de aceasta cu această funcție, beneficiază de un stimulent stabilit prin ordin al autorităţii publice centrale responsabilă cu sectorul pescăresc, pe baza unei grile de rezultate, propusă de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură. Art. 71. (1) Inspectorii piscicoli şi personalul cu drept de control prevăzut de prezenta lege, trebuie supună confiscării unelte de pescuit, bărcile cu motor, mijloacele de transport pe apă şi pe uscat şi alte instrumente de pescuit interzise şi pot confisca pe cele neinterzise, utilizate pentru infracţiuni, aşa cum sunt ele descrise în dispoziţiile prezente şi în legislaţia penală în vigoare. (2) Inspectorii piscicoli şi personalul cu drept de control prevăzut de prezenta lege, pot confisca ambarcaţiunile, automobilele şi alte vehicole, precum şi animalele de tracţiune utilizate pentru comiterea unor infracţiuni pentru deplasarea la şi de la locurile unde au fost comise infracţiunile sau pentru a transporta sau comercializa peştii capturaţi. (3) Prevederile legii penale privind confiscarea extinsă se aplică şi infracţiunilor prevăzute de prezenta lege.(4) Peştele confiscat, în măsura în care acesta nu mai poate fi returnat în mediul acvatic de unde a fost extras, va fi predat la cea mai apropiată unitate de comercializare a peştelui, la valoarea de achiziţie al celui mai apropiat Centru de Primă Vânzare sau magazin pescăresc. (5) Unităţile de comercializare a peştelui sunt obligate să primească şi să comercializeze produsele piscicole provenite din confiscări, dacă acestea corespund cerinţelor de comercializare. Personalul cu drept de pază este obligat să prindă şi să prezinte poliţiei pe făptuitor, să oprească şi să predea poliţiei bunurile ori valorile care fac obiectul infracţiunii sau al altor fapte ilicite, luând măsuri pentru conservarea ori paza lor, întocmind totodată un proces-verbal pentru luarea acestor măsuri. Procesul-verbal astfel întocmit constituie act de sesizare a organelor de urmărire penală; (6) Bunurile confiscate, de către cei îndreptăţiţi să constate infracţiunea, vor fi predate în custodia păgubitului sau a organelor de poliţie, pe bază de proces verbal, până la soluţionarea cauzei de către organele în drept. Art. 72. (1) Personalul de pază al unităţilor piscicole, este obligat, în cazul depistării unor infracţiuni flagrante, să prindă şi să prezinte poliţiei pe făptuitor, să oprească şi să predea poliţiei bunurile ori valorile care fac obiectul infracţiunii sau al altor fapte ilicite, luând măsuri pentru conservarea ori paza lor, întocmind totodată un proces-verbal pentru luarea acestor măsuri. (2) Personalul de pază din amenajările piscicole pot deţine în condiţiile legii, arme de vânătoare cu alice sau arme cu destinaţie utilitară pentru combaterea avifaunei ihtiofage, care nu face obiectul protecţiei sau restricţiilor în perioada septembrie-martie; armele vor avea caracter de armă de serviciu, iar regimul acestora este cel prevăzut de legislaţie. Titlul 9. Sancțiuni Art. 73. Nerespectarea dispoziţiilor prezentei legi de către persoane fizice sau juridice atrage, după caz, răspunderea administrativă, civilă sau penală. Art. 74. Următoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 300 lei la 600 lei: a. pescuitul de agrement al oricăror specii de peşte şi de alte vieţuitoare acvatice vii efectuat fără permis de pescuit în habitatele piscicole naturale sau fără tichet teritorial sau necompletarea de îndată în carnetul de capturi a capturii ; b. neprezentarea permisului de pescuit, a licenţei sau autorizaţiei de pescuit atunci când acestea sunt solicitate de către persoanele cu atribuţii de control; c. încălcarea condiţiilor pentru practicarea pescuitului de agrement prevăzute în prezenta lege; d. pescuitul de agrement al resurselor acvatice vii sub dimensiunile legale. Art. 75. Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 600 lei la 1.000 lei şi cu reţinerea şi suspendarea pe o perioadă de 90 de zile a permisului sau autorizaţiei, după caz: a. prinderea salmonidelor cu mâna sau cu alte unelte de pescuit artizanale și neautorizate; b. pescuitul salmonidelor cu momeli naturale; c. pescuitul cu mai mult de 3 muşte artificiale în apele salmonicole; d. Incalcarea conditiilor de desfasurare a pescuitului de agrement şi sportiv e. mutarea, deteriorarea sau distrugerea din culpă a semnelor indicatoare cu semnificație piscicolă; f. pescuitul de agrement în habitatele piscicole naturale, prin orice metode şi mijloace, al resurselor acvatice vii, în perioada de prohibiţie şi în zonele de protecţie. Art. 76. Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei şi cu reţinerea şi suspendarea pe o durată de 90 de zile a permisului, a autorizaţiei sau a licenţei, după caz: a. plasarea uneltelor de pescuit fixe sau în derivă pe mai mult de două treimi din lăţimea râurilor, canalelor şi a Dunării; b. utilizarea la pescuit a setcilor sau avelor de orice fel în cadrul complexului lagunar Razim-Sinoe, în ghiolurile Belciuc, Erenciuc şi în lacurile litorale; c. neducerea la îndeplinire, la termenele şi în condiţiile stabilite, a măsurilor dispuse de personalul cu drept de inspecţie şi control; d. capturarea peştelui cu unelte de plasă şi cu pripoane în râurile şi în lacurile din zona de munte, precum şi în râurile colinare şi de şes, cu excepţia Dunării şi Prutului; e. nemarcarea uneltelor de pescuit comercial ; f. pescuitul cu unelte neautorizate. g. încălcarea condiţiilor de autorizare. Art. 77. Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la 3.500 lei: a. introducerea speciilor alohtone, aşa după cum sunt definite de Regulamentul (CE) 2007/708, în habitatele piscicole naturale sau în amenajările piscicole, fără avizul Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură şi fără avizul autorităţii publice responsabile de protecţia mediului;" b. nedeţinerea licenţei pentru desfăşurarea activităţii de acvacultură sau existenţa unor neconcordanţe între conţinutul acesteia şi constatările efectuate. Art. 78. Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei şi cu reţinerea şi suspendarea pe o durată de 90 de zile a permisului, a autorizaţiei sau a licenţei, după caz: a. pescuitul comercial, reţinerea la bord, transbordarea, descărcarea sau comercializarea resurselor acvatice vii provenite din habitatele piscicole naturale sub dimensiunea minimă legală; b. refuzul de a permite accesul personalului autorizat pentru controlul şi inspecţie la sediile și sucursalele unităților controlate, navelor/ambarcaţiunilor, autovehiculelor, unităţilor de acvacultură, unităţilor de procesare şi/sau comercializare, precum şi în perimetrul bazinelor acvatice exploatate prin pescuit de agrement; c. utilizarea unei nave/ambarcaţiuni la pescuitul în scop comercial, neinscripţionată cu marcaj exterior corespunzător licenţei de pescuit sau cu inscripționare falsă ; d. pescuitul în scop comercial şi recreativ/ sportiv pe cursul unei ape curgătoare în zona de 500 m aval de baraj Art. 79. Următoarele fapte constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 6.000 lei la 10.000 lei: a. distrugerea sau degradarea din culpă a digurilor, barajelor şi canalelor, a taluzurilor şi malurilor, a instalaţiilor hidrotehnice aferente amenajărilor piscicole, dacă prin amploarea lor nu constituie infracţiune potrivit legii penale; b. distrugerea sau degradarea din culpă a trecătoarelor pentru peşti, a topliţelor şi a cascadelor podite, dacă nu constituie infracţiune potrivit legii; c. plasarea unui baraj, a unei instalaţii sau a oricărei facilităţi de pescuit, care are drept scop împiedicarea completă a trecerii peştilor sau ţinerea acestora în captivitate, cu excepţia celor autorizate în acest scop de Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură, instanța de judecată poate dispune refacerea spațiilor, în conformitate cu condițiile legale, fără a aduce atingere prevederilor prezentului titlu; d. reducerea din culpă a debitului de apă pe cursurile de apă naturale sau amenajate, dacă prin aceasta se periclitează existenţa resurselor acvatice vii, dacă nu constituie infracţiune potrivit legii penale; e. distrugerea, degradarea sau micşorarea din culpă a zonelor de protecţie perimetrală a amenajărilor piscicole, dacă nu constituie infracţiune potrivit legii penale; f. neinstalarea sau distrugerea dispozitivelor care împiedică intrarea peştilor în sistemele de alimentare cu apă, irigaţii, precum şi în instalaţiile hidroenergetice, dacă nu constituie infracţiune potrivit legii penale; g. neluarea măsurilor pentru curăţarea zonelor de pescuit şi pentru protejarea şi salvarea resurselor acvatice vii la construcţia sau golirea lacurilor de acumulare; h. neasigurarea debitului de apă necesar în vederea dezvoltării normale a faunei piscicole în aval de o lucrare de barare; i. aruncarea , deversarea sau scurgerea în apele menționate la art.6, direct sau indirect, a unor substanțe care afectează peștele sau nutriția, reproducerea și valoarea alimentară a peștelui, dacă nu constituie infracţiune potrivit legii penale; j. pescuitul lostriţei; k. neexecutarea lucrărilor pentru protecţia şi refacerea ecosistemelor acvatice naturale ale peştilor şi ale celorlalte vieţuitoare acvatice vii; l. circulaţia autovehiculelor de orice tip şi transportul cu orice mijloace al buştenilor prin albia minoră a râurilor şi pâraielor din zona de munte; m. lipsa sau neprezentarea documentelor de provenienţă a produselor piscicole la unitatea de comercializare în momentul controlului privind comercializarea peştelui. Art. 80. Următoarele fapte constituie infracţiuni şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei şi interzicerea dreptului de a practica activităţi pescăreşti pe o perioadă cuprinsă între 1 şi 3 ani: a. nedeţinerea licenţei/autorizaţiei de pescuit comercial, de agrement sau de procesare, după caz; b. Pescuitul în perioadele şi locurile în care se interzice pescuitul prin ordinul de prohibiţie; c. reducerea debitului şi a volumului de apă pe cursurile de apă, în scopul pescuitului ilegal; d. deschiderea, închiderea, obturarea, bararea cu garduri pescăreşti sau cu unelte de pescuit de orice fel, de către persoane neautorizate, a canalelor şi a gârlelor de legătură cu lacurile, bălţile sau cu terenurile inundabile; e. pescuitul comercial în habitatele piscicole naturale, prin orice metode şi mijloace, al peştilor şi al altor vieţuitoare acvatice, în perioada de prohibiţie şi în zonele de protecţie; f. pescuitul resurselor acvatice vii cu unelte de pescuit având ochiul de plasă sub dimensiunile minime legale; g. deţinerea, transportul sau comercializarea fără documente legale a peştelui, icrelor sau a altor resurse acvatice vii la momentul controlului efectuat de organele de control. Săvârşirea faptei din culpă se pedepseşte; h. producerea, importul, comercializarea, deţinerea sau folosirea la pescuit de către persoanele neautorizate a năvoadelor, voloacelor, prostovoalelor, vârşelor, vintirelor, precum şi a altor tipuri de unelte de pescuit comercial; i. pescuitul cu ostia, suliţa, ţepoaica şi cu orice alte unelte înţepătoare sau agăţătoare, prin greblare sau harponare; j. producerea, importul, deţinerea, comercializarea sau utilizarea uneltelor de plasă de tip monofilament cu ochiul de plasă mai mic de 45 mm ; k. introducerea în ecosistemele acvatice naturale a speciilor fără respectarea condiţiilor stabilite prin actele de reglementare ale autorității publice centrale responsabilă de sectorul pescăresc.şi ale autorităţii publice responsabile de protecţia mediului. Art. 81. (1) Următoarele fapte constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 5 ani şi interzicerea dreptului de pescuit pe o perioadă cuprinsă între 1 şi 3 ani după ispăşirea pedepsei: a. pescuitul electric, deţinerea, fabricarea, producerea și comercializarea și/sau folosirea aparatelor şi dispozitivelor care distrug resursele acvatice vii prin curentare, electrocutare, pescuitul cu materiale explozive, pescuitul cu substanţe toxice şi narcotice de orice fel, precum şi folosirea armelor de foc în scopul omorârii resurselor acvatice vii; b. pescuitul cu unelte şi prin metode interzise; c. capturarea și/sau omorârea deliberată a mamiferelor marine;
d. aruncarea de substanţe chimice sau momeală în habitatele piscicole pentru ameţirea sau distrugerea resurselor acvatice vii; e. pescuitul, deţinerea, transportul, comercializarea sturionilor capturaţi pe teritoriul României din mediul sălbatic, precum şi a produselor şi subproduselor obţinute din aceştia, cu excepţia celor proveniţi din acvacultură pentru care se face dovada originii prin documente şi/sau marcaje justificative legale; (2) Tentativa se pedepseşte. Art. 82. (1) Sunt supuse ridicării în vederea confiscării bunurile prevăzute de art. 71 şi 72 precum şi orice alte bunuri care au fost folosite la săvârşirea infracţiunilor indiferent de proprietar. (2) Bunurile rezultate din săvârşirea infracţiunilor şi contravenţiilor, constând în peşte, icre, alte resurse acvatice, sunt supuse confiscării şi vor fi returnate în mediul acvatic dacă sunt în stare vie, vor fi valorificate deîndată, dacă indeplinesc condiţiile de comercializare sau vor fi supuse confiscării sanitare-veterinare în cazul în care nu se pot aplica cele menţionate anterior., (3) În cazurile de confiscare a bunurilor prevăzute la alin. (1) şi (2) organele de constatare dispun valorificarea lor în condiţiile legii, contravaloarea făcându-se venit la Fondul pentru Sectorul Pescăresc, după deducerea prejudiciului cauzat părţii vătămate. (4) în garantarea acoperirii prejudiciului se poate solicita instanţei aplicarea confiscării extinse în conformitate cu prevederii legii penale. Art. 83. În cazul faptelor comise pe timp de noapte se va aplica maximul sancţiunilor prevăzute de lege. Şi în cazul în care acestea sunt comise de către persoane sau grupuri de persoane sau de persoane cu atributii in protejarea resursei piscicole sau de control si constatare a contraventiei si infractiunilor Art. 84. Furtul de peşte în dauna unor persoane private sau a statului constituie infracţiune contra patrimoniului şi se pedepseşte conform Codului Penal. Art. 85. Vânzarea peştelui fără documente legale atrage după sine anularea permisului, licenţei, autorizaţiei pentru posesorii de licenţă şi autorizaţie şi constituie infracţiune pentru orice persoană. Titlul 10. Dispoziţii finale şi tranzitorii Art. 86. În termen de 90 de zile de la promulgarea legii autoritatea publica centrală pentru pescuit împreună cu autoritatea publica centrală pentru stabilirea ordinii și siguranței publice vor stabili prin ordin comun măsurile ce revin instituțiilor din subordine pentru: a. Crearea cadrului normativ national privind realizarea cooperarii intre toate institutiile cu atributii in domeniu pentru cresterea capacitatii de inspecție și control în domeniul pescuitului şi acvaculturii. b. Crearea unui cadru national comun pentru efectuarea schimbului de date si informatii, inclusive. c. Realizarea unei platforme informatice naționale de cooperare pentru efectuarea schimbului de date și informații între toate instituțiile cu atribuții în domeniul pescuitului și afacerilor maritime incluzând și cooperare transfrontalieră si transnațională pentru efectuarea schimbului de date. d. Eficientizarea activității de control prin implementarea sistemelor de verificare încrucișată și de transmitere electronică a datelor; e. Prevenirea, diminuarea si combaterea pescuitului INN în apele continentale, Delta Dunării şi la Marea Neagră;; f. Desfășurarea de acțiuni comune de inspecție și control privind pescuitul comercial, debarcările și comercializarea resurselor acvatice; g. Elaborarea și desfășurarea unor programe de pregătire specializată, pentru operare în domeniul pescuitului si afacerilor maritime. Art. 87. La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea nr.317/13 octombrie 2009 pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.23/2008 privind pescuitul şi acvacultura, publicată în Monitorul Oficial nr.708 din 21 octombrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prevederilor prezentei legi. Art. 88. (1) Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la art.7 aliniat (2), Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură funcţionează în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.545 din 9 iunie 2010 privind organizarea, structura şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.444 din 1 iulie 2010, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură se subrogă Administraţiei Naţionale "Apele Române" şi Societăţii Comerciale de Producere a Energiei Electrice "Hidroelectrica" - S.A. Bucureşti în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile care rezultă din contractele încheiate de acestea care au ca obiect exploatarea, gestionarea şi administrarea resurselor acvatice vii şi preia toate contractele încheiate în acest sens cu terţe persoane, fizice sau juridice, în baza unui protocol de predare-preluare aprobat prin ordin autorității publice centrale responsabilă de sectorul pescăresc. (3) Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunării" se substituie Agenţiei Naţionale pentru Pescuit şi Acvacultură în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile care rezultă din contractele de concesiune care au ca obiect valorificarea resurselor acvatice vii din Rezervaţia Biosferei "Delta Dunării". (4) Administraţia Rezervaţiei Biosferei "Delta Dunării" predă, pe bază de protocol, către Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură contractele de concesiune care au ca obiect valorificarea resurselor acvatice vii din Rezervaţia Biosferei "Delta Dunării"." Art. 89. Se interzic lucrările de intervenţie asupra corpurilor de apă care au fost propuse pentru protejarea unor specii acvatice, altele decât cele destinate asigurării setului de măsuri de conservare.
Anexa 1 la Legea pescuitului şi acvaculturii 1. Acvacultura este creşterea sau cultivarea de organisme acvatice utilizând tehnici destinate creşterii producţiei organismelor în cauză peste capacitatea naturală a mediului, într-un cadru în care organismele respective rămân proprietatea unei persoane fizice sau juridice pe întreaga perioadă a creşterii şi cultivării, până la colectare şi incluzând această etapă. Acvacultura practicată în mare va fi numită maricultură. 2. Administrator al resurselor acvatice vii - persoană juridică de interes public, căreia statul îi încredinţează adminsitrarea resurselor acvatice vii din habitatele pisicole naturale. 3. Apă închisă: lacuri, bazine, heleştee, canale, iazuri, rezervoare în cazul în care peştele şi alte organisme acvatice nu le pot părăsi în mod natural. 4. Ape comunitare – apele aflate sub suveranitatea sau jurisdicţia statelor membre, cu excepţia apelor adiacente teritoriilor. 5. Ape continetale ale României – apele ce includ fluviul Dunărea, râurile interioare, lacurile şi apele subterane situate pe teriroriul României. 6. Avă-reţeaua de fire care formează mai mulţi pereţi de plasă, cu diferite mărimi ale laturii ochiului (setcă cu 2-3 pereţi de plasă) 7. Autorizaţie de pescuit – actul administrativ prin care se autorizează o persoană fizică sau juridică să exercite activitatea de pescuit. 8. Bazin acvatic pentru piscicultură/amenajare piscicolă - cavitate naturală sau artificială care conţine apă; în acvacultură - iaz, canal sau rezervor. 9. Captură totală admisibilă (TAC) - cantitatea de peşte sau de alte vieţuitoare acvatice, aparţinând unei anumite specii sau unui grup de specii, exprimată în kilograme sau în număr de exemplare, care se poate extrage anual fără a afecta capacitatea de regenerare naturală; 10. Capacitate efectivă de pescuit - capacitatea de pescuit a navelor evaluată pe baza comparării capturilor efectuate de aceste nave. 11. Capacitate nominală de pescuit: capacitatea de pescuit exprimată în funcţie de o caracteristică fizică (puterea motorului sau tonajul) sau de o combinaţie de caracteristici de această natură. 12. Captură -masa totală a organismelor acvatice capturate iniţial, captură brută. 13. Carnet de capturi- document emis de Autoritatea publică centrală responsabilă cu pescuitul, eliberat de asociațiile de pescuit de agrement/sportiv/turistic și utilizat de pescarii de agrement pentru ținerea evidenței cantității capturilor. 14. Centru de primă vânzare - locul unde se efectuează prima vânzare a produselor obţinute din pescuit. 15. Centru de monitorizare a pescuitului înseamnă un centru operaţional înfiinţat de un stat membru de pavilion şi echipat cu tehnica de calcul şi programele care să le permită recepţionarea şi prelucrarea automată a datelor şi transmiterea electronică a datelor; 16. Cotă - partea din captura totală admisibilă din fiecare specie ori grup de specii, care se alocă persoanelor fizice sau juridice autorizate să desfăşoare activităţi de pescuit comercial. 17. Drept de pescuit - dreptul de a pescui o cantitate anume din resursa acvatica sau o proportie din captura totală admisibilă (TAC) sau dreptul de a utiliza o navă/ambarcaţiune intr-o maniera specificata de un plan de management sau de legislatia pescareasca. 18. Debarcare: descărcarea iniţială a oricărei cantităţi de produse pescăreşti de la bordul unei nave de pescuit pe uscat; 19. Dispozitiv/aparat electric de pescuit – instrumentul electric alimentat de către o sursă de curent electric, care foloseşte sisteme ce crează câmpuri electrice în apă, electrocutează resursele acvatice vii, aducându-le la suprafaţa apei, unde pot fi uşor pescuite. 20. Ecosistem acvatic– mediul acvatic si mediul terestru din imediata apropiere (ca zona inundabilă) care, combinate, asigura sistemul suport fizic si biologic necesar speciilor acvatice pe toata durata ciclului de viata. 21. Efectiv piscicol - totalitatea peştilor şi a altor vieţuitoare acvatice existente la un moment dat într-o amenajare piscicolă. 22. Efort de pescuit - pentru o navă, produsul capacităţii sale de pescuit pe durata activităţii de pescuit; pentru un grup de nave, suma eforturilor de pescuit ale tuturor navelor respective. 23. Exploatare durabilă - exploatarea resurselor acvatice vii prin metode şi procedee care să asigure productivitatea şi biodiversitatea pe termen lung a ecosistemelor habitatelor piscicole naturale. 24. Fişierul (registrul) navelor şi ambarcaţiunilor de pescuit - documentul în care sunt înregistrate toate navele şi ambarcaţiunile de pescuit care activează la pescuitul comercial în habitatele piscicole naturale, pe categorii, dimensiune,25. Funcţionarii abilitați cu inspecția piscicolă înseamnă o persoană autorizată de o autoritate naţională, de Comisie sau de Agenţia Comunitară pentru Controlul Pescuitului în vederea realizării unei inspecţii; 26. Furt piscicol – activitate infracţională care constă în furtul efectivului piscicol în tot sau în parte prin orice mijloace sau metode din amenajările piscicole sau fără licenţă, autorizaţie, permis ori cu unelte interzise, a peştilor şi altor vieţuitoare acvatice din habitatele piscicole naturale. 27. Inspector piscicol - persoana cu drept de inspecţie şi control privind respectarea legislaţiei şi a normelor politicii comune în domeniul pescuitului, acvaculturii, procesării şi comercializării peştelui, certificată de autoritatea publică centrală responsabilă de domeniul pescuitului. 28. Inspectori comunitari - înseamnă funcţionari ai unui stat membru, ai Comisiei sau ai organismului desemnat de aceasta, ale căror nume figurează pe lista stabilită în conformitate cu reglementările comunitare; 29. Inspecţie - înseamnă orice control efectuat de către funcţionari pentru a verifica respectarea normelor politicii comune în domeniul pescuitului şi consemnat într-un raport de inspecţie; 30. Jurnal de pescuit - registrul aflat la bordul navelor/ambarcaţiunilor de pescuit cu o lungime totala de 10 metri sau mai mare , în care sunt înregistrate zilnic activităţile de pescuit şi capturile realizate, cu clasificarea lor pe specii. 31. Licenţă de pescuit - document oficial care conferă titularului său dreptul, astfel cum este determinat de normele naţionale, de a utiliza o anumită capacitate de pescuit în scopul exploatării comerciale a resurselor acvatice vii. Aceasta conţine cerinţele minime privind identificarea, caracteristicile tehnice şi echiparea unei nave de pescuit comunitare. 32. Licenţă auxiliară de pescuit – este o licenţa ce se acordă oricărei nave/ambarcaţiuni care nu este implicată direct în activitatea de pescuit, dar deserveşte navele de pescuit, instalaţiile de acvacultură sau instalaţiile de pescuit staţionare şi/sau efectuează activităţi de transport a produselor piscicole. 33. Licență de acvacultură – este actul/ documentul administrativ prin care se stabilesc drepturile si obligatiile titularului cu privire la exploatarea unei capacităţi de acvacultură in conformitate cu legislatia specifica. Aceasta conţine date privind titularul, amplasamentul şi suprafaţa, caracteristicile tehnice ale amenajării sau instalaţiei, tipul de tehnologie utilizat, capacitatea de producţie anuală pe specii şi vârste. 34. Mijloace de pescuit – echipamente, unelte, scule, instrumente, instalaţii, dispozitive şi metode folosite pentru pescuit. 35. Navă de pescuit - orice navă sau ambarcaţiune echipată pentru pescuit comercial. 36. Navă auxiliară de pescuit - orice navă sau ambarcaţiune care nu este implicată direct în activitatea de pescuit, dar deserveşte navele de pescuit, instalaţiile de acvacultură sau instalaţiile de pescuit staţionar.
puterea motorului, tipul de activitate şi tehnica de pescuit, zona de pescuit şi proprietarul. 37. Navă comunitară de pescuit - o navă de pescuit aflată sub pavilionul unui stat membru şi înregistrată în Comunitate; 38. Observator însărcinat cu controlul - înseamnă o persoană autorizată de o autoritate naţională să urmărească punerea în aplicare a normelor politicii comune în domeniul pescuitului; 39. Parte interesata: orice persoana sau grup de persoane avand un interes legitim in utilizarea, conservarea si gestionarea resurselor acvatice 40. Patrimoniul pescăresc – constituit din amenajări piscicole şi resurse acvatice vii, asociate domeniului public sau privat. 41. Permis de pescuit - documentul individual şi netransmisibil prin care se atestă dreptul de pescuit al unei persoane fizice în scop de agrement. 42. Pescărie - ansamblul de activităţi şi resurse care privesc pescuitul, acvacultura, procesarea şi comercializarea peştelui, sectorul pescăresc reprezantând totalitatea acestora. Acest termen poate defini şi un segment al acestui ansamblu pentru o specie sau un grup de specii, ascociind-se cu denumirea acesteia/acestora, 43. Pescar profesionist - Pescar comercial: persoană autorizată să desfăşoare activităţi de exploatare comercială a resurselor acvatice vii din habitatele piscicole 44. Pescuit - activitățile legate de localizarea peștelui, lansarea, fixarea, remorcarea și tractarea uneltelor de pescuit, ridicarea capturii la bord, transbordarea, păstrarea la bord, prelucrarea la bord, transferul, plasarea în cuști, îngrășarea și debarcarea peștelui și a produselor pescărești. 45. Pescuit comercial – componentă a pescuitului privitoare la activitatea de exploatare comercială a resurselor acvatice vii din habitatele piscicole naturale şi din amenajările piscicole. 46. Pescuit de coastă – componentă a pescuitului privitoare la activitățile de pescuit efectuate cu ajutorul navelor care intră zilnic sau în termen de 36 ore într-un port situat pe teritoriul unui stat membru fără să facă escală într-un port situat într-o țară terță. 47. Pescuitul în Marea Neagră la scară redusă- pescuitul desfăşurat de către ambarcaţiuni care au o lungime maximă de 12m şi care nu utilizează uneltele remorcate. 48. Pescuit în scop ştiinţific - extragerea resurselor acvatice vii, cu unelte şi metode adecvate care să reflecte scopul ştiinţific, care să nu aducă prejudicii habitatului, conservării și regenerării resurselor acvatice vii, efectuat în orice perioadă a anului, inclusiv în perioada de prohibiție, în orice zonă, pentru orice specie, la orice vârstă și dimensiune, atât pe timpul zilei cât
și pe timpul nopții, în baza autorizaţiei speciale de pescuit emisă de autoritatea publică centrală ce răspunde de pescuit. 49. Pescuit de agrement - practicarea activităţii necomerciale de pescuit, care implică resursele acvatice vii în scop recreativ, sportiv sau turistic. 50. Pescuit recreativ - pescuitul de agrement efectuat cu undița sau cu lanseta, în scop necomercial. 51. Pescuit sportiv - pescuitul efectuat cu undița sau cu lanseta de către sportivi legitimați conform legii în cadrul cluburilor sportive de profil legal constituite, în scop de performanță, agrement sau recreere, obligatoriu cu eliberarea capturii. 52. Pescuit turistic - pescuitul de agrement efectuat cu undița sau cu lanseta, pentru perioade scurte de timp, fără obligaţia de a fi membru al unei asociaţii de pescuit recreativ sau al unui club de pescuit sportiv. 53. Pescuitul ilegal, nedeclarat și nereglementat desemnează activitățile de pescuit care sunt ilegale, nedeclarate sau nereglementate şi include: 54. Pescuit ilegal (INN)- desemnează activitățile de pescuit: (a) desfășurate de către navele de pescuit naționale sau internaționale în apele maritime aflate sub jurisdicția unui stat, fără permisiunea statului în cauză sau în contradicție cu legile și reglementările acestuia; (b) desfășurate de către navele de pescuit care arborează pavilionul statelor care sunt părți contractante la o organizație regională de gestionare a pescuitului, dar care operează în contradicție cu măsurile de conservare și gestionare adoptate de organizația în cauză și pe care statele respective trebuie să le respecte sau cu dispozițiile legii internaționale aplicabile; sau (c) desfășurate de navele de pescuit cu încălcarea legilor naționale sau a obligațiilor internaționale, inclusiv a obligațiilor asumate de statele cooperante la nivelul organizației regionale de gestionare a pescuitului în cauză; (d) desfăşurate în apele interioare cu mijloace de pescuit interzise prin lege, cum ar fi: plasă de tip monofilament cu ochiul de plasă mai mic de 45 mm, ostia, sacul de pescuit, prostovolul (e) activități cu impact distructiv general asupra întregii faune acvatice aflată în raza de acțiune, indiferent de stadiul de dezvoltare, cum ar fi: braconajul la curent electric, braconajul cu butelia, braconajul cu explozibil. 55. Pescuitul nedeclarat desemnează activități de pescuit: a) care nu au fost declarate sau care au fost declarate în mod eronat de către autoritatea națională competentă, în contradicție cu legile și reglementările naționale; sau b) care au fost desfășurate în zona de competență a unei organizații regionale de gestionare a pescuitului și nu au fost declarate sau care au fost declarate în mod eronat, în contradicție cu procedurile de declarare ale acelei organizații; 56. Pescuitul nereglementat desemnează activități de pescuit: c) desfășurate în aria de aplicare a unei organizații regionale de gestionare a pescuitului de nave de pescuit fără naționalitate sau de acele nave de pescuit care arborează pavilionul unui stat care nu face parte din organizația în cauză sau de către orice altă ent pescuit, într-o manieră care nu este în conformitate sau care contravine d) desfășurate în zonele sau în legătură cu stocurile de pești pentru care nu există măsuri aplicabile de conservare sau gestionare de nave de pescuit într-o manieră care nu este în conformitate cu responsabilitățile statului privind conservarea resurselor marine vii în temeiul dreptului internațional; 57. Plasă de pescuit tip monofilament – reţea de plasă formată dintr-un singur fir polimeric netorsionat având mărimea ochiului de plasă de minim 45mm. 58. Posibilitate de pescuit - dreptul legal cuantificat de pescuit, exprimat în capturi sau în efort de pescuit. 59. Port de bază - locul de unde nava/ambarcaţiunea îşi începe activitatea de pescuit, expediere şi comercializare a capturilor. 60. Prima vânzare - acea vânzare care se realizează pentru prima dată pe teritoriul naţional şi care stabileşte prin documente preţul produsului. 61. Principiul precauţiei în managementul pescuitului – lipsa informaţiilor ştiinţifice adecvate nu trebuie utilizate ca raţiune pentru amânarea sau neluarea măsurilor adecvate pentru conservarea speciilor acvatice şi a mediului lor. 62. Procesarea produselor obţinute din pescuit şi acvacultură - ansamblul operaţiunilor care modifică caracteristicile fizice sau chimice ale acestor produse, având drept scop pregătirea lor pentru comercializare. 63. Prelucrare - procesul care include filetarea, ambalarea, punerea în conserve, congelarea, afumarea, sărarea, prepararea, murarea, uscarea sau pregătirea peştelui pentru comercializare în orice altă manieră. 64. Punct de debarcare/colectare - locul unde navele şi ambarcaţiunile de pescuit în habitatele piscicole naturale descarcă peştele în vederea expedierii spre centrele de primă vânzare/punctele de colectare. 65. Registrul unităţilor de acvacultură – baza electronica de date, care cuprinde licentele de acvacultura emise, conţinutul acestora, informaţii privind incidenţa epizootiilor, regimul de protecţie ecologică, precum şi producţiile anuale pe specii. (b) Registrul asociaţiilor de pescuit - baza electronică de date care cuprinde informaţii privind identificarea asociaţiilor de pescuit, înregistrate la Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultură. (c) Resurse acvatice vii - speciile de peşte şi de alte vieţuitoare acvatice destinate consumului uman, disponibile şi accesibile din habitatele piscicole naturale şi amenajările piscicole în orice stadiu al ciclului lor biologic. 66. Sectorul pescăresc din România cuprinde toate domeniile referitoare la protecţia, conservarea, administrarea şi exploatarea resurselor acvatice vii, activitatea de pescuit, inclusiv în scopul de agrement (recreativ sau sportiv) sau profesional, activitatea de acvacultură, procesarea şi comercializarea produselor obținute din pescuit şi acvacultură, în apele dulci și sărate aflate sub jurisdicţia naţională a României 67. Setul de măsuri de conservare - reprezintă măsurile stabilite de custozi/administratori de arii naturale protejate/ situri Natura 2000, penru menținerea în stare de conservare favorabilă a speciilor și habitatelor pentru care au fost desemnate respectivele arii naturale protejate/situri Natura 2000, și care sunt obligatoriu de respectat atât de administratorii resurselor acvatice vii cât și de beneficiarii autorizațiilor de exploatare a acesteia. 68. Specie introdusă - orice specie de peşti sau de alte vieţuitoare acvatice introdusă intenţionat ori accidental de om într-un mediu acvatic diferit de cel în care este prezentă natural. 69. Stoc de peşte – efective de resurse acvatice vii evaluate de către un institut de cercetare specializat 70. Tichet teritorial - document emis de Autoritatea publică centrală responsabilă cu pescuitul care atestă dreptul de a practica pescuitul recreativ şi/sau turistic pe o zonă atribuită pentru administrare, concesionată sau închiriată de o asociație de pescari de recreativ, care și eliberează documentul. 71. Zonă de pescuit - porţiunea delimitată prin semne vizibile a unui bazin hidrografic unde este permisă practicarea pescuitului. 72. Zonă de refacere biologică - zona unui bazin hidrografic unde resursele acvatice vii sunt în declin şi se impune restricţionarea pescuitului pentru refacerea acestora. 73. Zonă interzisă la pescuit - zona delimitată prin semne vizibile a unui bazin hidrografic, protejată în vederea refacerii, consrvarii, protejarii resurselor acvatice vii.
_______________________________________ Pescuitul inainte de toate.
|
|